Rapporten visar tydliga kopplingar mellan konsumtion av rött kött och ökad cancerrisk men den visade på ytterligare ökad cancerrisk vid konsumtion av charkuteriprodukter.
Svaret på frågan i rubriken blir allt oftare Ja och det med stöd av forskning. I en artikel i DN (den 22 januari 2012) skriver Karin Bojs om forskning kring ökad köttkonsumtion.På de senaste 50 åren har världens köttkonsumtion i stort sett fördubblats från cirka 20 kg/person/år till att nu vara på över 50 kg/person/år enligt statistik från FAO (FN's livsmedels- och jordbruksorganisation). Svensken äter nu i genomsnitt 85 kilo/person/år vilket motsvarar cirka 1,6 kilo/svensk varje vecka. För sextion år sedan låg motsvarande siffra under ett kilo.Denna ökning beror på generellt ökad levnadsstandard men även på att köttproduktionen har blivit industrialiserad och därmed är köttet billigare. I samband med denna ökning visar mer och mer forskning på ett tydligt samband mellan charkuteriprodukter och det som kallas rött kött. I den kategorin hittar vi kött från får, get, gris och nöt.De starkare bevisen på kopplingen mellan hög köttkonsumtion och ökad cancerrisk gäller främst tjock-och ändtarmscancer. En cancerform som idag drabbar cirka 6000 svenskar årligen.Det finns även indikationer i forskningen som visar på kopplingar även till cancer i bukspottskörteln, strupen, lungorna och prostatan samt stroke och typ 2-diabetes.För fem år sedan publicerades den mest fullständiga sammanställningen hittills gällande mat, motion och cancer. En rapport sammanställd av Internationella cancerforskningsfonden WCRF och amerikanska cancerforskningsinstitutet AICR. En sammanställning av flera hundra olika studier från många länder med flera tusen deltagare.Rapporten innehöll dels studier där människor som drabbats av cancer jämfördes med andra människor med liknande levnadsförhållanden samt studier där stora grupper av individer fick ange sina matvanor där dessa sedan följdes upp under lång tid.Rapporten visar tydliga kopplingar mellan konsumtion av rött kött och ökad cancerrisk men den visade på ytterligare ökad cancerrisk vid konsumtion av charkuteriprodukter. Däremot visades ingen riskökning gällande fisk och fågelkött.Framtida forskning inriktar sig nu bland annat på vad det är i rött kött och charkprodukter som ger den ökade risken.Alicja Wolk som är professor i nutrionsepidemiologi vid Karolinska institutet, ser gärna att svenska livsmedelsverket gärna skulle inkludera en rekommendation om att begränsa intaget av rött kött till 500 gram/vecka och dessutom helt undvika charkuteriprodukter.” Ja, det skulle vara ett begripligt råd som är baserat på evidens”, säger hon.Som vanligt är det till slut dina egna val som avgör din framtid. Lycka till med dina val!* * * * * * * * * * * Läs DN-artikeln i sin helhet här.Bilder från freedigitalphotosSausages av Savit KeawtaveeRaw strip steak av Maggie Smith
En god vätskebalans förbättrade skrivningsresultaten enligt en studie vid University of East London
2012-04-24
Att erbjuda grötfrukost till de 12.000 byggarbetarna i OS-byn i London sänkte olycksstatistiken.
2012-03-14
Låga nivåer av omega-3 fettsyror kan orsaka problem med minnet
2012-02-29
En ny studie visar tydlig koppling mellan god fysisk (aerob) kapaciet och inlärningsförmåga.
2012-02-17
TV när den är som bäst. Sex underbara program som berör, berikar och inspirerar.
2012-04-10
Ingen kan göra allt - men alla kan göra något!
2012-03-01
Idag finns flera studier som visar ett samband mellan konsumtion av rött kött och ökad cancerrisk
2012-01-29
Tarmen är kroppens största organ med en upptagsyta på cirka 200 kvadratmeter. Läs i Lennarts krönika hur probiotika skapar en bakteriebalans för optimal hälsa.
2012-01-17
i artiklarna på Starkare